Subiectul „vitamine” este unul de interes general. Suntem tentaţi să luăm suplimente cu vitamine în perioadele în care suntem obosiţi, stresaţi, la debutul primăverii sau când avem probleme de sănătate. Vitaminele ,,la cutie’’ ne pot ajuta, dar uităm că avem o sursă naturală la îndemână, şi anume alimentele.

Pe lângă faptul că are un rol în menținerea sănătății pielii, vitamina A reprezintă, de asemenea, un factor cheie în prevenirea bolilor, un sistem imunitar puternic și chiar a sănătăţii oaselor.

O deficiență a acestei vitamine vitale poate să ducă, printre altele, la exfolierea pielii, dar şi supradozarea poate duce la probleme grave cum ar fi anumite malformații congenitale sau probleme hepatice.

Deci, ce face vitamina A și cum poţi fi sigur că obții cantitatea potrivită în dieta ta alimentară ? Iată ce trebuie să știi despre acest micronutrient esențial și cum poate avea un impact asupra sănătății tale.

 

Ce este vitamina A?

Vitamina A este o vitamină solubilă în grăsime, dar care acționează ca un puternic antioxidant în organism. Aceasta are un rol esențial în menținerea vederii, funcției neurologice, unei pieli sănătoase și multe altele. Ca toți antioxidanții, este, de asemenea, implicată în reducerea inflamației prin lupta împotriva radicalilor liberi.

Vitamina A se găsește în două forme primare: vitamina A activă (numită și retinol) și beta-caroten. Retinolul provine din alimente de origine animală și este un tip de vitamină care poate fi utilizată direct de către organism. Celălalt tip, obținut din fructe și legume colorate, este sub formă de carotenoizi provitaminici. Beta-carotenul și alte tipuri de carotenoide găsite în produsele pe bază de plante trebuie mai întâi să fie transformate în retinol, forma activă a vitaminei A, pentru a fi utilizate de către organism. O altă formă de vitamină A este palmitatul, care de obicei vine sub formă de capsule.

Experții în nutriție și medicii recomandă obținerea antioxidanților în primul rând printr-o dietă echilibrată, bogată în fructe, legume și alimente integrale pe cât de mult posibil, și nu prin suplimentarea cu vitamine ,,la cutie’’.

 

Proprietăţile vitaminei A

Unul dintre cele mai cunoscute beneficii ale vitaminei A este capacitatea sa de a stimula vederea și de ne menține ochii sănătoși. Acest lucru se datorează faptului că este o componentă critică a moleculei de rodopsină, care este activată atunci când lumina strălucește pe retină, trimițând un semnal către creier, rezultând capacitatea de a vedea. Beta-carotenul joacă un rol essential în prevenirea degenerării maculare, una dintre principalele cauze ale orbirii care apare o data cu îmbătrânirea.

De fapt, un studiu publicat in Arhivele Oftalmologiei a constatat că persoanele cu risc crescut de boală, care au luat multivitamine zilnic (vitamina A, vitamina C, vitamina E, zinc şi cupru) au avut un risc de degenerare maculară scăzut cu 25% timp de șase ani.

 

Sprijină imunitatea

Vitamina A joacă un rol esențial în sănătatea imunităţii și poate fi deosebit de benefică pentru prevenirea bolilor și a infecțiilor. O deficiență în această vitamină poate slăbi imunitatea și chiar modifica funcția celulelor imune.

Se crede că deficitul de vitamina A blochează regenerarea barierelor mucoasei, ducând la creșterea sensibilității la infecții. Interesant este faptul că un studiu din 2014, realizat în Columbia, a estimat că, oferind unui număr de 100.000 de copii suplimente de vitamina A, s-ar putea economisi peste 340 milioane dolari în costurile medicale, reducând incidența unor afecțiuni grave, cum ar fi malaria.

 

Ameliorează inflamația

Beta-carotenul acționează ca un puternic antioxidant în organism, contribuind la reducerea acumulării de radicali liberi nocivi și la prevenirea leziunilor oxidative ale celulelor, blocând în același timp inflamația.

 

Efectele antiinflamatorii ale vitaminei A și beta-carotenului pot avea efecte profunde asupra multor aspecte ale sănătății, deoarece inflamația se află la rădăcina multor afecțiuni cronice, de la cancer până la boli de inimă și diabet. Nivelele reduse de inflamație sunt, de asemenea, corelate cu un risc mai scăzut pentru bolile neurodegenerative cum ar fi Alzheimer și Parkinson, precum și îmbunătățirea condițiilor inflamatorii cum ar fi artrita reumatoidă și boala Crohn.

Menține pielea strălucitoare

Adesea prescrisă de dermatologi pentru a lupta împotriva acneei și a ridurilor, vitamina A este venerată pentru proprietățile pe care le are pentru piele. Un studiu din cadrul Departamentului de Dermatologie al Universității din Michigan Medical School a descoperit că aplicarea efectivă a retinolului pe piele îmbunătățește în mod semnificativ liniile fine și ridurile, plus crește capacitatea pielii de a lupta cu leziunile.

Datorită proprietăților sale antiinflamatorii, vitamina A poate fi, de asemenea, utilă în tratamentul unei game largi de probleme ale pielii. De fapt, studiile arată că retinoizii pot fi folosiţi în terapiile pentru tratarea afecțiunilor comune ale pielii, cum ar fi psoriazisul, eczema și acneea.

 

Luptă împotriva cancerului

Odată cu creșterea numărului de cercetări care demonstrează o legătură puternică între ceea ce mănânci și riscul de apariţie a cancerului, nu ar trebui să ne surprindă faptul că un consum de alimente bogate în vitamina A ar putea ajuta la prevenţia dezvoltării cancerului. Conform unei revizuiri publicate în BioMed Research International, s-a demonstrat că retinoizii blochează creșterea celulelor cancerului de piele, vezică, de sân, prostată și plămân în studiile in vitro.

Dozele mari de acid retinoic pot fi toxice pentru celule, deci este mai bine să le includem prin intermediul surselor alimentare în dietă pentru a preveni sau a suprima progresia cancerului în timp.

 

Îmbunătățește sănătatea oaselor

Mulți dintre noi suntem conștienți de legătura dintre sănătatea oaselor și substanțele nutritive precum calciu și vitamina D, dar știai că vitamina A este, de asemenea, o componentă crucială când vorbim despre sănătatea oaselor?

Un echilibru adecvat al vitaminei A este esențial, totuși, atât excesul, cât și deficiența acestei vitamine importante au fost legate de sănătatea osoasă compromisă. Un studiu efectuat la Institutul de Gerontologie și Geriatrie de la Universitatea din Perugia, Italia a constatat că nivelurile plasmatice ale retinolului au fost semnificativ mai mici la femeile în vârstă cu osteoporoză, comparativ cu un grup de control. Rezultatele au arătat, de asemenea, că nivelurile scăzute ale retinolului au fost asociate cu o densitate minerală osoasă redusă a femurului.

 

Reduce colesterolul

Colesterolul este o substanță de tip ,,ceară’’, asemănătoare grăsimii, care se găsește în tot corpul. Corpul tău are nevoie de colesterol pentru a funcţiona corespunzător, deoarece acesta este implicat în sinteza hormonilor şi formează fundaţia membranelor celulare. Cu toate acestea, prea mult colesterol se poate acumula în vasele de sânge, determinându-le să se întărească și să se îngusteze, crescând riscul bolilor de inimă.

Deși studiile sunt limitate, unele cercetări arată că o cantitate suficientă de vitamina A din dietă poate ajuta la scăderea în mod natural a nivelului de colesterol pentru a optimiza sănătatea inimii. Un experiment realizat în Brazilia a constatat că prin suplimentarea șobolanilor cu beta-caroten timp de șase săptămâni s-a reușit reducerea semnificativă a nivelului de colesterol total din sânge.

 

    Alimente bogate în vitamina A

Aportul crescut de alimente bogate în vitamina A este cel mai bun mod de a ne bucura de beneficiile acestui micronutrient important. Iată câteva dintre cele mai importante surse de vitamina A pentru a-ţi asigura aportul necesar:

  • Morcovii
  • Spanacul
  • Cartoful dulce
  • Broccoli
  • Pătrunjelul
  • Salata verde
  • Ardeiul gras roşu
  • Caisele
  • Pepenele galben

   Simptomele deficitului de vitamina A

Vitamina A este esențială pentru o vedere normală, precum și o creștere corespunzătoare a oaselor, piele sănătoasă și pentru protecția membranelor mucoasei tractului digestiv, respirator și urinar împotriva infecțiilor.

Persoanele cu malabsorbție pe termen lung a grăsimilor sunt mai predispuse de a dezvolta o deficiență a vitaminei A. Persoanele cu sindrom de leziuni intestinale, boala celiacă, tulburări autoimune, boli inflamatorii intestinale, tulburări pancreatice sau dependența de alcool prezintă, de asemenea, un risc mai mare de deficiență.

Deficitul de vitamina A a devenit o problemă de sănătate majoră în mai mult de jumătate din toate țările, în special în Africa și Asia de Sud-Est, și afectează în special copiii și femeile însărcinate din țările cu venituri mici.                    Unele dintre cele mai frecvente simptome ale deficitului de vitamina A includ: ·

  •  Xeroftalemia (uscăciunea ţesutului conjunctiv ocular și a corneei);·
  •  Buze uscate;·
  •  Piele cu aspect gros sau spinos;·
  •  Deteriorarea imunității