Implicarea în activităţi fizice și sport a crescut constant în ultimii ani, iar acest aspect nu este deloc surprinzător dacă luăm în considerare importanța acestor activități în ceea ce privește sănătatea noastră: controlul greutății, încetinirea procesului de îmbătrânire, reducerea stresului, îmbunătățirea calității somnului etc. Dar ştiai că mişcarea are un impact deosebit de important şi asupra sistemului imunitar?

Iată doar câteva dintre beneficiile directe ale exerciţiilor fizice moderate pentru sistemul imunitar:

  • Exercițiile fizice regulate modifică celulele albe din sânge și anticorpii. Schimbarea determină că celulele albe din sânge (leucocitele) și anticorpii să circule mai rapid prin sânge, ceea ce înseamnă că sunt capabile să lupte mai rapid cu infecțiile și agenți patogeni. Această detectare precoce poate reduce riscul de îmbolnăvire;
  • Exerciţiile fizice regulate elimina bacteriile din sistemul respirator. Ritmul mai rapid de respirație care rezultă în urma unei sesiuni de antrenament elimină o mulțime de bacterii din căile respiratorii (nas și gât) și plămânii. Pentru afecţiunile cu transmitere prin aer, mişcarea este prima linie de apărare pentru a opri agenții patogeni de a infecta sistemul respirator;
  • O sesiune de antrenament cu intensitate moderată reduce hormonii de stres. Cortizolul atacă funcția imună în organism, lăsând organismul vulnerabil la infecție. Prin reducerea cortizolului, exercițiile fizice protejează imunitatea organismului împotriva bolilor;
  • Exerciţiile fizice ridică temperatura corpului. Se crede că o temperatură superioară a corpului creează un mediu nefavorabil pentru creșterea bacteriilor. Bacteriile au nevoie de un mediu cald, dar prea multă căldură poate ucide bacteriile, motiv pentru care temperatura corpului creşte (febră) atunci când eşti bolnav. Creșterea temperaturii ca efect al unei sesiuni de antrenament poate contribui la combaterea infecțiilor.

Cu cât eşti mai activ din punct de vedere fizic, cu atât este mai puțin probabil să te confrunţi cu o răceală în lunile cu temperaturi mai scăzute. Aceasta este concluzia cercetătorilor americani, care au studiat aproximativ 1000 de adulţi şi au descoperit că cei care au avut un program regulat de exerciţii au avut o probabilitate de a răci mult mai mică, în comparaţie cu persoanele sedentare.

Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Appalachia şi de la Universitatea din Carolina de Nord, şi-au publicat rezultatele online în British Journal of Sports Medicine. Ei au studiat un grup de 1002 de adulți sănătoși cu vârsta cuprinsă între 18 și 85 de ani, pe o perioadă de 12 săptămâni în timpul anotimpurilor de toamnă și iarnă. La începutul studiului, subiecții au fost examinați și interogați asupra dietei și a stilului lor de viață, inclusiv aspectul legat de mişcare.

Persoanele active (care au avut 3 sau mai multe zile de antrenament pe săptămână) au prezentat cu 43% mai puține zile de simptome de infecţii respiratorii, în comparaţie cu persoanele sedentare.

Studiile arată că dacă ai o rutină de antrenament pe tot parcursul vieţii, mai ales pe măsură ce înaintezi în vârstă, muşchii tăi vor rămâne la fel de puternici, în timp ce tensiunea arterială rămâne la un nivel normal, adesea asociată cu îmbătrânirea. Dar și mai mult, sistemul imunitar primește un impuls serios de la exercițiile fizice regulate, ceea ce vă face capacitatea de a lupta împotriva infecțiilor și a bolilor la vârsta de 40-50 de ani, la fel ca cineva jumătate sau chiar un sfert din aceeaşi vârsta.

Un alt aspect foarte interesant: persoanele active se confruntă, de asemenea, cu rate mai scăzute de cancer de colon și cancer de sân. Cercetătorii consideră că mişcarea moderată stimulează sistemul imunitar al organismului, atacând malignitățile cu origine virală. Persoanele active sunt mai puțin susceptibile de a fi supraponderale și de a avea un ţesut adipos mai mare, ceea ce poate cauza cancer.

Regula de aur pentru a evita afectarea sistemului imunitar este moderaţia. Limitează-te la 60-90 de minute de activitate pe zi, pentru a evita astfel stresul care ar putea apărea, ca urmare a suprasolicitării sistemului de apărare al organismului.

Implicarea în activități foarte intense şi îndelungate ca perioadă de timp pare să ne modifice temporar apărarea imună. Atunci când coprul nostru este foarte suprasolicitat, prezintă un risc mai mare de a elibera în corpul lor hormoni de stres (cortizol). Acest tip de stres repetat conduce la ceea ce oamenii de știință numesc „fereastră deschisă”: o perioadă de una până la trei zile în care sistemul de apărare este vulnerabil la diferite afecţiuni virale.

Un program moderat de exerciții fizice este mai mult decât suficient pentru a crește imunitatea la boli. Activităţi cum ar fi ciclismul, mersul pe jos, jogging-ul şi, bineînţeles, sportul pot stimula funcția imună, pot crește producția de energie și pot lupta împotriva bolilor. În plus, cei care se angajează în mod regulat în activități fizice regulate se vor simți mai bine, vor avea un risc mai scăzut de depresie și vor avea niveluri mai mari de energie.

Nu există pastile cu vitamine miracol! Puterea sistemului imunitar depinde, în mare măsură, de alimentația sănătoasă şi de o rutină de antrenament potrivită pentru obiectivul propriu. De ce să nu le combinăm pe amândouă? Este o modalitate simplă şi eficientă de a-ţi proteja sistemul imunitar!