Autor: Valentin Vasile

 

Adesea auzim că apa este esențială pentru sănătate.
Știm că trebuie sa ne hidratăm și cât de important este, însă de cele mai multe ori rămâne la nivel de teorie și neglijăm să punem în practică așa cum ar trebui.

Poate, totuși, acest material reușește să te responsabilizeze și să tratezi cu seriozitate hidratarea din moment ce sănătatea ta este în joc.

Această substanță reprezintă majoritatea greutății corporale și este implicată în multe funcții importante, printre care:

-elimină deșeurile din corp
-reglează temperatura corpului
-ajută creierul să funcționeze la nivel optim.

Obținem cea mai mare parte a apei din băuturi, dar și alimentația contribuie cu o cantitate mică la aportul zilnic de apă.

Saliva – Apa este o componentă principală a salivei.
Saliva include de asemenea cantități mici de electroliți, mucus și enzime. Este esențial pentru a sparge alimentele solide și pentru a vă menține gura sănătoasă. Corpul produce, în general, suficientă saliva cu aport regulat de lichid. Cu toate acestea, producția de saliva poate scădea ca urmare a vârstei sau anumitor medicamente sau terapii. Dacă gura este mai uscată decât de obicei și creșterea consumului de apă nu te ajută,.Consulta-ți medicul.

Reglează temperatura corpului

Hidratarea este crucială pentru menținerea temperaturii corpului. Corpul tău pierde apă prin transpirație în timpul activității fizice și în medii calde.

Transpirația îți menține corpul răcoros, dar temperatura corpului va crește dacă nu recuperezi apa pe care o pierzi. Asta pentru că întregul corpul pierde electroliți (sodiu, magneziu, potasiu…) și plasmă atunci când este deshidratat. Dacă transpiri mai mult decât de obicei, asigură-te că bei multă apă pentru a evita deshidratarea.

Protejează țesuturile, măduva spinării și articulațiile
Consumul de apă ajută la lubrifierea și amortizarea articulațiilor, a măduvei spinării și a țesuturilor.
Acest lucru te va ajuta să te bucuri de activitatea fizică și să reduci disconfortul cauzat de afecțiuni precum artrita.
Ajută la eliminarea deșeurilor prin transpirație, urinare și defecație
Corpul utilizează apă pentru a transpira, a urina și pentru mișcări intestinale.

Transpirația reglează temperatura corpului atunci când te antrenezi sau ești supus unor temperaturi ridicate. Ai nevoie de apă pentru a recupera apa pierdută prin transpirație. De asemenea, ai nevoie de suficientă apă în sistemul tău pentru a avea scaun sănătos și pentru a evita constipația.

Rinichii sunt, de asemenea, importanți pentru filtrarea deșeurilor prin urinare.

Aportul adecvat de apă ajută rinichii să funcționeze mai eficient.

Ajută la maximizarea performanței fizice

Consumul de apă în timpul activității fizice este esențial. Poti pierde până la 6 până la 10% din greutatea corporală în timpul activității fizice.
Hidratarea afectează de asemenea puterea și rezistența.

Efectele negative ale antrenarii în căldură fără apă suficientă pot include afecțiuni medicale grave, cum ar fi scăderea tensiunii arteriale și hipertermia.

Ajută la prevenirea constipației

Consumul de fibre nu este singura modalitate de a preveni constipatia. De asemenea, este important să iti menții aportul de apă, astfel încât activitatea intestinului să se desfasoare optim.
Dacă nu consumi suficientă apă, magneziu și fibre, este posibil să te confrunti cu constipația. Dacă esti deja constipat, poti constata că consumul de apă carbogazoasă poate ajuta la ameliorarea simptomelor.

Ajută la digestie

Apă potabilă înainte și după masă va ajuta corpul să descompună alimentele pe care le consumi mult mai ușor.

Ajută la absorbția nutrienților

În plus față de rolul in defalcarea alimentelor, apa ajută de asemenea la dizolvarea vitaminelor, a mineralelor și a altor nutrienți din alimentele tale. Apoi, aceste componente vitamine sunt livrate către restul corpului pentru utilizare.

Te ajută să pierzi în greutate

Câteva studii au asociat grăsimea corporală și pierderea în greutate cu apă potabilă atât la fete supraponderale, cât și la femei. Consumul ridicat de apă în timp ce ai o alimentatie controlata și te antrenezi, poate ajuta foarte mult procesul de slabire.

Apa transportă substanțe nutritive utile și oxigenează întregul corp.

Atingerea aportului zilnic de apă va îmbunătăți circulația și va avea un impact pozitiv asupra sănătății.

Ajută la combaterea bolilor

Consumul sufficient de apă poate ajuta la prevenirea anumitor afecțiuni medicale.

Acestea includ: constipație, infecția tractului urinar. De asemenea, apa te ajuta să metabolizezi produsele alimentare vitamine, minerale și substanțe nutritive importante, ceea ce va crește șansele de a rămâne sănătoși.

Ajută la stimularea energiei

Apa potabilă vă poate activa metabolismul. O creștere a metabolismului a fost asociată cu un impact pozitiv asupra nivelului de energie. Un studiu a constatat că consumul a 500 de mililitri de apă a stimulat rata metabolică cu 30% atât la bărbați, cât și la femei. Aceste efecte păreau să dureze peste o oră.

Ajută la îmbunătățirea stării de spirit

Consumul redus de apă poate afecta, de asemenea, starea de spirit. Deshidratarea poate duce la oboseală și confuzie, precum și la anxietate.

Ajută la menținerea luminii pielii

Aportul adecvat de apă te ajuta la menținerea hidratării pielii și poate favoriza producția de colagen.
Cu toate acestea, aportul de apă nu este suficient pentru a reduce efectele îmbătrânirii. De asemenea, este conectat la genele tale și protecția generală la soare.

Împiedică deshidratarea generală

Deshidratarea este rezultatul faptului că organismul nu are suficientă apă. Și deoarece apa este imperativă pentru atât de multe funcții ale corpului, deshidratarea poate fi foarte periculoasă. Deshidratarea severă poate duce la o serie de complicații severe. Asigura-te că bei suficientă apă pentru a compensa pierderea prin transpirație, urinare pentru a evita deshidratarea.

Atenție la cantitatea de apă pe care o bei în fiecare zi!
Din fericire, majoritatea oamenilor beau când sunt însetați, ceea ce ajută la reglarea aportului zilnic de apă. Potrivit Academiilor Naționale, bărbații ar trebui să bea aproximativ 15,5 cesti de apă în fiecare zi. Femeile ar trebui să bea aproximativ 11,5 cesti

Obținem aproximativ 20% din consumul zilnic de apă din alimente. Restul depinde de apa potabilă și băuturile pe bază de apă. Va trebui să crești aportul de apă dacă te antrenezi.