Autor: Valentin Vasile

 

Sunt convins că, teoretic, știi că ai nevoie de 2-3 litri de apă pe zi, dar…oare respecți regula în fiecare zi? Știi și că, atunci când te antrenezi, trebuie să suplimentezi necesarul zilnic pentru a evita deshidratarea? Transpirația ajută corpul să-și regleze temperatura internă, un element foarte important atunci când faci efort, însă tot ea poate fi cauza deshidratării, dacă uiți să bei lichide suficiente.

Așadar, pentru a avea performanțele pe care ți le dorești, consumă lichide înaintea antrenamentului (pentru a porni cu un nivel optim de hidratare), pe durata antrenamentului (pentru a înlocui apa eliminată prin transpirație), dar și după antrenament, pentru a evita semnele deshidratării: senzație de amețeală, oboseală excesivă, dureri de cap și crampe musculare.

Planul de consum de lichide începe, de fapt, cu câteva ore înaintea antrenamentului. Astfel, cu 4 ore înainte de efort, este indicat să consumi 1-2 pahare de apă. Dacă înainte de workout (cu circa 2 ore) nu ai simțit nevoia să urinezi sau dacă ai eliminat numai o cantitate redusă de urină de culoare normală, atunci consumă alți 125-375 ml de apă (între jumătate de pahar și un pahar și jumătate). De altfel, caracteristicile urinei sunt, de regulă, indicatorii care îți arată dacă organismul este hidratat corect. Astfel, dacă aceasta are o culoare normală, gălbuie, atunci este ok. Dacă, însă, urina are o culoare închisă, acest lucru poate semnala deshidratarea.

Odată început antrenamentul, ai grijă să te hidratezi constant pe durata acestuia, luând câteva înghițituri de apă din când în când. Astfel, înlocuiești apa eliminată prin transpirație, ferindu-te de efectele amintite mai sus, care nu numai că îți provoacă un disconfort pronunțat, dar îți și sabotează rezultatele și chiar capacitatea de a te concentra pe antrenament.

Dacă te-ai hidratat corect până în acest punct, consumă apă după antrenament atunci când apare, în mod natural, senzația de sete. De asemenea, continuă cu mesele și gustările obișnuite, pentru a-i asigura organismului nevoia zilnică de nutrienți. Nu te limita la apă, poți să consumi și suc de fructe proaspăt stoarse sau chiar sport drinks – desigur, asta depinde atât de obiectiv, cât și de tipul de antrenament. Și pentru că am ajuns la sport drinks și cred că ele merită o atenție specială, vă voi povesti în curând mai multe despre această categorie de lichide: dacă sunt bune pentru organism, când și cum trebuie consumate și alte informații utile.

Și să nu uit, o ultimă recomandare: evită băuturile carbogazoase, sucurile obișnuite (ambalate) de fructe, limonada, cafeaua sau băuturile energizante cu conținut mare de zahăr. Acestea pot să îți dea o senzație de disconfort sau chiar să-ți afecteze performanța – și ar fi păcat să strici un lucru bun pentru o plăcere de un minut!