Dacă eşti una dintre persoanele care s-a confruntat, măcar o dată în viaţă, cu acea senzaţie inconfortabilă, neplăcută de umflare a abdomenului, te sfătuiesc să citeşti următorul articol, care o să te facă să înţelegi motivul apariţiei acestei senzaţii şi, în acelaşi timp, să înveţi cum să o previ.

Balonarea este un disconfort digestiv comun, ce poate avea multiple cauze, foarte diferite. Pe lângă neplăcerea cauzată la nivel estetic, există și senzația de greutate și disconfort abdominal care te împiedică să te bucuri de activitățile zilnice.

Cauzele psihosomatice au numitor comun stresul psiho-emoţional, însă cauzele organice pot fi multiple. Pentru a înţelege mai bine ce se petrece în corpul nostru, avem nevoie să facem o mică incursiune în sistemul digestiv.

Glandele salivare, stomacul, intestinal subţire, ficatul şi pancreasul produc o multitudine de enzime digestive necesare corpului nostru pentru a procesa corespunzător mâncarea. Printre ele se numără: proteazele (care descompun proteinele), amilazele (care degradează complex carbohidraţii) şi lipazele (care descompun grăsimile). Pe măsură ce înaintăm în vârstă, producem mai puţine enzime intestinale şi mai puţin acid gastric, ceea ce poate duce la probleme de sănătate, de la balonare, reflux gastroesofagian sau chiar la sindromul colonului iritabil şi malabsorbţie.

Printre cauzele asociate cu balonarea se enumera: ingerarea efectivă de aer, fie din degradarea bacteriană la nivelul intestinului a unor compuși pentru care nu deținem un sistem enzimatic suficient dezvoltat. Ingerarea de aer se întâmplă fie când mâncăm repede, înfulecăm, fie când ,,vorbim cu gura plină”, fie când mâncăm sau bem într-un mod necorespunzător – de exemplu, într-o poziție nefiziologică pentru băut, întinși. Faptul de a nu mesteca suficient alimentele și a nu oferi un start bun digestiei poate fi o altă cauză. Apoi mai sunt alimentele care balonează foarte mulţi oameni, dar acest aspect poate fi ameliorat cu enzime digestive. Persoanele cu intoleranţă la lactoză sau la gluten acuză acest efect mai frecvent decât restul populaţiei.

Printre alimentele care sunt cunoscute că balonează, în mod normal, se numără:

  • Leguminoasele – fasolea, mazărea, lintea, năutul etc;
  • Crucifere – conopida, broccoli, varza bruxelles, varza;
  • Unele fructe –merele, caisele etc;
  • Alimentele cu un aport crescut de fibre, cum sunt cerealele integrale.

 

Mâncarea de tip fast-foodcantitatea foarte mare de sodiu din compoziţia mâncării de tip fast food este una dintre principalele cauze ale balonării, deoarece sodiul declanşează retenţia apei în organism, iar combinaţia de sodiu cu băuturile carbogazoane şi îndulcitorii artificiali din compoziţia acestora nu este una tocmai fericiă atunci când vorbim despre buna funcţionare a sistemului digestiv.

Stresul şi anxietatea pot fi, de asemenea, responsabile pentru apariţia balonării. Anxietatea îngreunează digestia, favorizând formarea de gaze intestinale. Mai exact, stresul şi anxietatea ne fac să respirăm accelerat şi haotic, ceea ce înseamnă că inspiram şi mai mult aer, care ajunge în tractul gastrointestinal. Putem încerca numite tehnici de relaxare care ne pot ajuta în aceste situaţii, combătând astfel posibilele consecinţe la nivelul sistemului digestiv.

Iată câteva soluţii eficiente care ne pot ajuta să combatem balonarea:

  1. Fă-ți timp zilnic pentru câteva minute de mișcare, cum ar fi mersul pe jos, mersul pe bicicletă, urcatul sau coborâtul scărilor. Mișcareacontribuie semnificativ la ameliorarea balonării prin creșterea eliminării gazelor intestinale şi este un factor important în tratarea constipaţiei. Mai mult, s-ar putea să te alegi cu un beneficiu suplimentar, şi anume accelerarea metabolismului, ceea ce te va ajuta să slăbeşti şi să te menţii mult mai uşor!
  2. Respectă cele 3 mese principale pe zi și 2 gustări intermediare. Nu cred că mai este nevoie să mai aducem aminte despre efectele benefice ale celor trei mese principale pe zi, de asemenea este important să nu uităm: micul-dejun îl luăm până la ora 10.00,prânzul nu mai târziu de 15.00 iar masa de seară nu o împingem peste ora 20.00. Te sfătuiesc însă, mai ales dacă şi tu suferi din cauza balonării, să iei câte o gustare între două mese principale care se depărtează prea mult, tocmai pentru că stomacul tău să nu lucreze în gol, adică să nu secrete suc gastric în exces, una din cauzele frecvente ale balonării.
  3. Mănâncă încet și mestecă bine fiecare aliment,nu introduce o cantitate mare de alimente deodată în gură și nu te grăbi să termini repede din farfurie, ca să nu înghiți aer. Graba strică treaba, iar îndemnul pe care cu toţii cred că îl ştiţi de mici, acela de a nu vorbi la masă, are legătură cu problemele digestive cauzate de apariţia balonării, în cazul nerespectării regulilor de mai sus.
  4. Evită fumatul,consumul de cafea și alcool în exces, precum şi consumul alimentelor prea calde sau prea reci. Toate aceste categorii şi tipuri de alimente sunt iritante pentru mucoasa stomacului şi a intestinelor tale, care se pot revolta la un moment dat, producând neplăcuta senzaţie de balonare. De asemenea, nu mesteca multă gumă, deoarece aceasta poate stimula motilitatea gastrointestinală!
  5. Evităbăuturile carbogazoase – pe lângă faptul că pot să ne baloneze, sucurile carbogazoase sunt un real pericol pentru siluetă, prin conținutul mare de zahăr. Nici variantele light nu sunt mai o alegere mai fericită.

Așadar, dacă suferi de balonare, alege cu precădere următoarele categorii de alimente:

  • Carne albăslabă de pui, pește sau curcan, fiartă sau la cuptor;
  • Fructe coapte crudesau coapte la cuptor ori fierte în compoturi fără zahăr, la gustări
  • Supe clare degresate, ciorbe de legume și zarzavaturi şi garnituri delegume fierte sau pregătite la abur
  • Lactate ușoare, cu un conţinut redus de grăsimi cum ar fi brânza slabă de vaci, iaurtul sau laptele bătut, kefirul ori sana moderat degresate, care sunt bogate în probiotice.
  • Alimente care conțin ingrediente cât mai naturale, fără conservanți și aditivi.

În concluzie, optează pentru o alimentație variată, pentru a te asigura că organismul tău beneficiază de nutrietii de care are nevoie pentru o funcționare optimă şi nu uita să faci mişcare cel puţin 30 de minute în fiecare zi!