Relația dintre stres și greutate este complexă, deoarece există două tipuri diferite de răspuns la stres.

Un tip este cunoscut sub numele de „fight or flight” (luptă sau fugi), modul în care corpul se mobilizează pentru a face eforturi extraordinare în urmărirea unui obiectiv. Numele provine din imaginarea strămoșilor noștri, care au trebuit să se lupte împotriva inamicilor sau să fugă de prădători. Așa cum am văzut, acest tip de răspuns la stres poate implica și el un efort susținut, prelungit – de exemplu, trekking-ul prin junglă spre o casă nouă.

În stresul de tip „fight or flight”, hormoni precum cortizolul, adrenalina și dopamina servesc ca o modalitate de a ne mobiliza resursele. Acest răspuns transmite o forță sporită mușchilor și ne permite să respirăm mai profund, astfel încât să putem susține o frecvență cardiacă mai rapidă și un flux de sânge crescut. Îmi imaginez răspunsul la stres „fight or flight” un fel optimist de a face față pericolului, deoarece sperăm să ne ferim de „prădători”, să învingem obstacolele sau reușim să finalizăm eforturile solicitante necesare pentru a ne îmbunătăți viața.

Există însă un alt răspuns, mai mortal, la stresul cronic prelungit: sentimentul de înfrângere. Când suntem supuși unui stres continuu și aparent fără sfârșit, uneori voința noastră de a lupta sau de a fugi se descompune. În loc să ne mobilizăm corpurile și emoțiile pentru efort extraordinar, ne pregatim pentru a înfrunta loviturile zdrobitoare despre care credem că vor veni inevitabil.

Fie că este un loc de muncă dificil, plin de sarcini frustrante, lipsite de sens și tratament abuziv din partea șefului, sau că relația, prieteniile și viața socială nu sunt într-adevăr împlinite, apare sentimentul de înfrângere și demoralizare care creează un alt tip de răspuns la stres, unul cu consecințe și mai grave pentru creșterea în greutate. Acest răspuns a fost asociat cu retenția de grăsime corporală, în special în jurul abdomenului, cu obezitatea și inhibarea sistemului imunitar.

Dacă vă simțiți desconsiderat, cum aveți de gând să contestați cultura alimentară nesănătoasă în care trăim, unde sunt atât de multe alimente prelucrate, ambalate și conservate; unde atâtea elemente sunt modificate genetic; unde glutenul, îndulcitorii pe baza de fructoză din porumb și grăsimile nesănătoase sunt adăugate la aproape totul? Acest sentiment de înfrângere îi conduce pe oameni pur și simplu la a „urmări scenariul”, consumând alimentele convenabile – ușor de obținut, ușor de inclus rutina ta zilnică, ușor de cumparat de la supermarket sau de comandat la cel mai apropiat restaurant.

Atât de multe opțiuni alimentare nesănătoase ne înconjoară, în bistrouri de înaltă calitate, precum și în restaurante fast-food, în magazinele de lux, precum și în magazinele de cartier. Indiferent dacă cumpărați articole de lux sau la un preț mic, atât de multe opțiuni alimentare sunt încărcate cu grăsimi nesănătoase, zahăr suplimentar, sirop de porumb cu fructoză, soia procesată și gluten. Deci, multe alegeri alimentare sunt dezbrăcate de nutrienți și prospețime. Astfel aceste alimente garantat vor declanșa poftele, vă vor inflama sistemul digestiv și vă vor menține permanent flămând chiar și atunci când continuați să creșteți în greutate.

Ce vă permite să navigați în această cultură alimentară copleșitoare cu seducătoarele alegeri nesănătoase?

Când v-ați reechilibrat sinele interior, întregul sistem își găsește echilibrul. Când reluați legătura cu corpul, emoțiile și puterea mentală, aveți ocazia să aflați ce este cu adevărat delicios pentru dumneavoastră – nu alimentele procesate, ambalate, gata făcute de industria alimentară gargantuană, ci mai degrabă gusturile și deliciile personale. Veți avea energie mentală și emoțională pentru a urmări ceea ce este cu adevărat important pentru voi.