1. Exercițiile ajută la reglarea tensiunii arteriale

Tensiunea ridicată este cauzată de presiunea pusă pe artere și vene în momentul în care sângele este pompat de către inimă. Dacă presiunea este prea mare, pereții vaselor de sânge se pot slăbi și pot conduce chiar la atac de cord sau infarct.

O inimă puternică poate să pompeze sânge cu mai puțin efort, iar presiunea pe artere și vene este redusă. Chiar și 10 minute de antrenament pe zi sunt importante. Cele 30 minute de mișcare recomandate au un impact pozitiv și mai mare asupra inimii. O persoană aflată sub tratament pentru tensiune ridicată își poate îmbunătăți starea chiar și printr-o sesiune de mers/plimbare zilnică. Totuși, este necesară consultarea unui medic pentru prescrierea medicamentelor.

2. Exercițiile fizice reglează nivelul glicemiei

Un nivel ridicat al glicemiei este rezultatul unei cantități mari de glucoză în sânge – ceea ce poate reprezenta o amenințare pentru organism. Insulina secretată de pancreas ajută la reglarea nivelului de zahăr din sânge. Uneori, insulina nu face față singură – atunci când corpul nu poate procesa glucoza și nu poate menține în limite nivelul glicemiei, există riscul apariției diabetului. Diabetul poate necesita tratament cu insulină.

Însă antrenamentul poate preveni aceste boli. Dacă pulsul crește, organismul folosește mai multă glucoză din sânge. Glucoza hrănește musculatura pentru ca aceasta să continue să lucreze. Dacă ești sub tratament pentru nivel ridicat al glicemiei sau diabet, medicul trebuie să își dea acordul asupra planului de antrenament; testarea regulată a glicemiei îți poate arăta dacă antrenamentul este eficient.

3. Antrenamentul poate crește rata metabolică

Corpul folosește alimentele pe care le consumăm pe post de combustibil. Precum o mașină – atunci când alimentezi, însă nu mergi nicăieri, combustibilul rămâne nefolosit. În corp, grăsimile și carbohidrații nefolosiți sunt stocați pentru utilizări ulterioare. Dacă nu sunt folosiți niciodată, pot conduce la creșterea în greutate și la ridicarea nivelului glicemiei. De aceea, este important să folosești eficient alimentele pe care le consumi.

Metabolismul este rata la care organismul transformă alimentele în energie. Un metabolism lent înseamnă că ești predispus la îngrășare. Poți crește rata metabolică prin exerciții fizice regulate. Atunci când începi să te antrenezi, mușchii încep să lucreze și solicită combustibil pe care corpul îl metabolizează. Astfel, cantitatea de grăsimi și zaharuri nefolosite va scădea și vei pierde în greutate.

4. Antrenamentul îți îmbunătățește funcționarea și sănătatea plămânilor

Plămânii sunt cei care furnizează oxigen corpului. Dacă plămânii nu sunt sănătoși, cantitatea de oxigen care ajunge în organism este insuficientă, ceea ce îți va afecta starea generală. Mersul pe jos ajută la buna funcționare a plămânilor, iar antrenamentul întărește plămânii, ceea ce este benefic sănătății. În timpul antrenamentului, plămânii trebuie să ofere mai mult oxigen corpului, față de starea de repaus.

5. Exercițiile fizice reduc nivelul de stres

Ritmul rapid în care ne ducem viața ne face să fim stresați. Oamenii sunt supuși atât unui stres interior, cât și exterior, iar acesta are efecte adverse asupra organismului și sănătății: poate cauza tensiune arterială, probleme cu somnul, dar și fluctuații de greutate.

Cea mai simplă metodă de a combate stresul este antrenamentul fizic (măcar 30 minute pe zi). Antrenamentul te va ajuta să gestionezi situațiile stresante – să îți eliberezi mintea și să te concentrezi la altceva pentru un timp, dar și să ai o viziune de ansamblu asupra problemelor și să reușești să iei o decizie. Antrenamentul eliberează endorfine și hormoni care te fac să te simți bine și să ai mai multă energie.

6. Antrenamentul îmbunătățește coordonarea și echilibrul

Atunci când privești un bebeluș care învață să meargă, vei vedea cât este de concentrat asupra echilibrării picioarelor, încercând să pună un picior în fața celuilalt. Mersul necesită o combinație între echilibru și coordonare. Pe măsură ce trece timpul, mersul devine automat și nu mai este o activitate asupra căreia trebuie să te concentrezi.

Ca orice altă activitate, este nevoie de exercițiu. Cu cât repeți ceva mai mult și mai des, cu atât vei deveni mai bun. Desigur că ai învățat să mergi cu mult timp în urmă, însă dacă ești complet sedentar, îți vei pierde capacitățile de coordonare și echilibru. Antrenamentul te ajută să exersezi aceste abilități.

7. Antrenamentul ajută la combaterea stărilor de depresie

Depresia te poate face să te simți letargic și copleșit de sentimente de tristețe. O persoană cu depresie va lupa să înceapă un program de exerciții fizice, deoarece este dificil să scape de starea negativă și să înceapă această activitate. Oricât de greu ar părea, este una dintre cele mai indicate activități pentru combaterea depresiei.

Antrenamentul eliberează serotonină și dopamină în organism, care sunt substanțe responsabile de starea de bine. De multe ori, depresia este cauzată de un dezechilibru al acestor substanțe în creier. Prin antrenament, creierul este stimulat să elibereze aceste substanțe, ceea ce conduce la ameliorarea stării de depresie sau la potențarea efectelor pozitive ale tratamentului pentru această stare.

8. Antrenamentul sporește creativitatea și activitatea cerebrală

Numeroase situații din viață de zi cu zi necesită o abordare creativă. Antrenamentul poate ajuta la activitățile creative. Atunci când te antrenezi, îți poți distrage atenția de la o problemă și poți avea o imagine de ansamblu asupra situației, găsind mai ușor o soluție. Activitățile fizice în aer liber pot spori creativitatea printr-un aport mai mare de oxigen asupra creierului.

9. Exercițiile fizice ajută sistemul imunitar să lupte împotriva infecțiilor

O persoană care face antrenament are șanse mai mici de a răci față de o persoană sedentară. Activitățile fizice nu permit bacteriilor să invadeze organismul și îmbunătățesc activitatea anticorpilor și a celulelor albe, cu rol în imunitate. În timpul antrenamentului, fluxul sangvin crește, iar anticorpii și leucocitele călătoresc mai rapid prin corp. Astfel, pot detecta mai ușor și mai rapid o potențială amenințare. Intervenția rapidă a sistemului imunitar previne instalarea infecțiilor. De asemenea, prin antrenament crește temperatura corpului, ceea ce previne răspândirea bacteriilor care trăiesc la o temperatură mai scăzută. Antrenamentul scade și nivelul hormonilor de stres, care pot facilita instalarea anumitor boli dacă sunt prezenți în organism în cantități mari.

10. Antrenamentul te face să arăți mai tânăr

Foarte multe persoane care se antrenează constant spun că se simț mai tinere. Antrenamentul te face să te simți mai tânăr, dar și să arăți mai tânăr. Fluxul sangvin crescut îmbunătățește aspectul pielii, prin hidratare și vindecare mai rapidă; pielea hidratată îmbătrânește mai greu.

Antrenamentul are efect pozitiv și asupra cromozomilor. Cromozomii îmbătrânesc odată cu corpul, iar odată cu îmbătrânirea, se scurtează telomerii. Telomerii aflați la capătul fiecărui cromozom influențează procesul de îmbătrânire. Telomerii mai lungi înseamnă un aspect fizic întinerit, iar antrenamentul încetinește scurtarea acestora.