Fii sincer – nu-i așa că cel puțin o dată te-ai uitat în oglindă sau te-ai urcat pe cântar și ți-ai spus: “de mâine/luni/săptămâna viitoare încep dieta și îmi voi face abonament la sală?” Cu toții ne dorim să fim într-o formă fizică mai bună, să avem un stil de viață mai sănătos sau să slăbim câteva kilograme.
În următorul articol, Valentin Vasile a sintetizat pentru tine câteva idei care să te ajute să înțelegi mai bine ce se întâmplă în organismul tău atunci când încerci să slăbești, dar și desființează unele mituri omniprezente în discuțiile despre diete, slăbit și antrenament.

1. Să participi la un eveniment de maraton la cursa de 10 km nu înseamnă că trebuie să mănânci paste în fiecare zi cu o săptămână înainte și altă săptămână după. 10 km de alergare ușoară înseamnă un antrenament cardio și este suficient să bei un smoothie sănătos cu 2 ore înainte.
2. Să mergi la antrenament seara crezând că cei doi covrigi de dimineață și 4 cafele sunt suficiente, te înșeli. Îți distrugi mușchii și articulațiile, dacă nu leșini după primele exerciții. Mai bine sari peste antrenament, iar a doua zi te pregătești cum trebuie.
3. Puterea musculară este mai mare decât rezistența articulațiilor. Nu te gândi doar la mușchi, gândește-te și la articulații. Nu forța la antrenament și nu sări peste încălzire și streching.
4. Să te forțezi la antrenament până nu mai poți merge de durere musculară sau să leșini nu înseamnă că ai făcut un antrenament eficient. Începe ușor și în timp vei dezvolta rezistență și putere.
5. Nu te antrena ca să poți mânca ce poftești. Hrănește-te corect ca să fii sănătos, să slăbești și să te tonifiezi prin antrenament.
6. Să crezi că după antrenament ai nevoie de carbohidrați și proteine nu este greșit, dar este vorba despre cei buni, nu de pizza sau fish & chips.
7. Să îți faci abonament la sală pe un an, dar să mergi de 3 ori nu înseamnă că ai istoric sportiv.
8. Antrenamentele te vor ajuta în timp să tonifiezi musculatura, să îmbunătățești calități motrice (forță, rezistentă, mobilitate, echilibru, etc), te vor ajuta să accelerezi metabolismul muscular, dar NU te vor ajuta să slăbești fără nutriție corectă. Un antrenament ușor echivalează 50 g de caju crud.
9. Grăsimea nu este activată de antrenament; nu se încordează; nu pleacă dacă o mângâi sau o masezi; nu se topește dacă faci electrostimulare și nu se transformă în mușchi.
10. Tonus înseamnă că mușchiul devine tare sub grăsime. Tonusul se simte, dar nu se vede dacă este acoperit de grăsime.
11. Să pui prosopul pe aparat și să stai lângă el 10 minute plus 5 min așezat pe el cu telefonul în mână nu înseamnă că după 60 de minute te-ai antrenat. Mai potrivit este să îți iei antrenor personal.
12. Să mergi la sală de 5 ani și să arăți la fel ar trebui să te pună pe gânduri.
13. Dacă mergi la sală de ceva vreme, de 2-3 ori pe săptămână, dar exercițiile sunt la fel de ușoare ca în primele zile, să știi că acele kilograme în plus nu sunt de mușchi.

14. Să mănânci sănătos și echilibrat nu înseamnă regim alimentar de spital. Alimentația echilibrată este 70 % sănătos și 30 % de confort. (dulciuri vegane, freshuri, un vin de calitate, brânzeturi fine, o dată la două săptămâni pizza sau fish&chips).

15. Abaterile alimentare se depun, chiar dacă nu te vede nimeni sau închizi ochii și nu te vezi nici tu când trișezi.
16. Nu te antrena ca să slăbești, slăbește că să te poți antrena. Alimentația corectă este cheia.
17. Să mănânci incorect și să nu recunoști nu te ajută să slăbești, chiar dacă tu susții că ai mâncat corect. În procesul de slăbire nutriția corectă reprezintă 90%, iar antrenamentul 10%.
18. Cola zero nu înseamnă că bei apă cu întuneric, ci apă cu E 150, îndulcitori la fel de periculoși, ciclamat, acesulfam K, aspartam, acidifiant, corectori de aciditate. Te îngrașă la fel ca zahărul. Nu este vorba de calorii, ci de efectul asupra sistemului hormonal.
19. Alimentația sănătoasă nu este „dietă sau regim”, ci este alimentație corectă.
20. Dacă obiectivul tău este să slăbești nu este suficient să respecți planul alimentar doar de luni până vineri. Mesele din weekend pot să dea peste cap matematica caloriilor și sistemul hormonal.
21. Dacă de ziua lui colegul de la birou vine cu prăjituri, nu este vina lui că ai mâncat.
22. Dacă colegii tăi comandă pizza și așa faci și tu, nu ei sunt de vină.
23. Dacă respecți un plan alimentar personalizat în proporție de 70% nu înseamnă că ai luat nota 7 și că slăbești 70% din 100%. Dacă ai o rețetă de mâncare mai sofisticată de la un bucătar și respecți 70% din rețetă, iar restul de ingrediente le pui la întâmplare, crezi că va ieși mâncarea așa cum i-ar ieși bucătarului sau ar fi aproape la fel?

24. Motivația este atât de puternică pe cât de important este pentru tine obiectivul.
25. Să te urci pe cântar în fiecare zi ca să vezi dacă ai slăbit este ca și cum te-ai uita zilnic la iarbă ca să vezi cât a crescut de la o zi la alta.
26. Caloriile nu sunt egale. 100 de calorii din înghețată sunt egale cu 100 de calorii din broccoli doar matematic. Răspunsul hormonal al organismului la caloriile din înghețată este foarte diferit și negativ, față de efectul caloriilor din broccoli asupra sistemului hormonal. Matematica caloriilor este eficientă când caloriile sunt bune.
27. Metabolismul este lent fiindcă fiecare kilogram de grăsime peste greutatea de echilibru reprezintă o fabrică de estrogen. Estrogenul este un constructor de grăsime. Cu cât ai mai multe kilograme de grăsime cu atât mai mult crește nivelul de estrogen. Dezechilibrul hormonal duce la încetinirea metabolismului. Testosteronul este un constructor de masă musculară și un arzător de grăsime. Masa musculară activă produce testosteron. Când cantitatea de grăsime este mare și nivelul estrogenului depăsește cu mult nivelul testosteronului, se declanșează un mecanism. Crește nivelul enzimei aromataza. Mecanism prin care estrogenul transformă testosteronul în estrogen. Prea multă grăsime și prea puțin tonus muscular.
Vestea bună este că după ce îți vei atinge obiectivul de slăbire:
o Se recalibrează nivelul hormonal obținut prin compoziție corporală corectă (masă musculară activă și procent de grăsime mic)
o Tonus (masă musculară activă datorită antrenamentelor) Mușchiul activ este un motor pornit care consumă combustibil. (calorii) Asta înseamnă un metabolism puternic și arderi mai eficiente.
o Un metabolism puternic cu arderi rapide îți poate permite să mănânci și ce îți place din când în când, fără să se depună.
o Când scapi de dependența de zahăr, tu controlezi ceea ce mănânci, nu ești manipulat de ceea ce mănânci prin pofte puternice greu de controlat.
o Ești mai încrezător și mai fericit în propriul corp.