Sunt sigur că ați auzit de multe ori expresia: „intoleranță la gluten” și cred că v-ați întrebat cel puțin odată dacă sunteți și voi afectați de gluten.
Sunt puține persoane cu adevărat intolerante la gluten: cei cu afecțiune celiacă și încă o categorie de persoane care sunt afectați într-o anumită măsură de gluten și sunt mai sensibili.

Să vedem mai exact despre ce este vorba!

Glutenul este o familie de proteine, regăsită în cereale precum grâu, secară, orz. Dintre toate cerealele care conțin gluten, cel mai consumat este grâul.
Cele două proteine principale din gluten sunt gliadina și glutenina, dintre care gliadina pare să cauzeze cele mai multe probleme.

Când făina este amestecată cu apa, proteinele din gluten se combină astfel încât să formeze o rețea cu o consistență similară cu lipiciul. Dacă ai atins vreodată o porție de aluat umed, știi despre ce vorbesc.

Chiar și numele de gluten duce cu gândul la consistență lipicioasă (eng. Glu(e) – ten).
Glutenul oferă elasticitate aluatului și face ca pâinea să crească atunci când este încălzită.

Sunt numeroase boli ale sistemului digestiv care pot fi legate, direct sau indirect, de grâu și gluten.

Cea mai cunoscută dintre acestea este boala celiacă. La persoanele care suferă de această boală, sistemul imunitar confundă proteinele de gluten cu invadatori străini și le atacă. Atunci când este expus la gluten, sistemul imunitar atacă și structurile naturale din peretele intestinal, ceea ce poate cauza probleme. Acest răspuns asupra organismului face ca boala celiacă să fie clasificată drept o boală autoimună.

Sensibilitatea non-celiacă la gluten are alte specificații față de boala celiacă. Dintre toate persoanele care simt sensibilitate la gluten, doar 25% pot fi diagnosticați cu boala celiacă.

Sensibilitatea la gluten are numeroase simptome: balonare, flatulență, diaree, dureri de stomac, scădere în greutate, eczemă, eritrem, durere de cap, durere de oase și de articulații, oboseală cronică, despresie.
Atât sensibilitatea la gluten, cât și boala celiacă au numeroase simptome misterioase care cu greu pot fi identificate, precum probleme cu pielea și probleme neurologice.

Nu există date certe despre câte persoane sunt cu adevărat afectate de sesibilitatea la gluten – unele studii arată că 0.5% din totalul populației prezintă sensibilitate la gluten, însă alte studii consideră acest număr mult mai mare, în jur de 6%. Unele studii au arătat că sensibilitatea la gluten este mult mai frecventă la adulți sau persoane cu vârstă medie și mult mai des întâlnită în rândul femeilor, față de bărbați.

Cereale care nu conțin gluten:

  • Quinoa
  • Orez brun
  • Orez sălbatic
  • Hrișcă
  • Amarant
  • Ovăz

Câteva exemple de fructe și legume care nu conțin gluten:

  • Citricele
  • Banane
  • Mere
  • Fructe de pădure
  • Pere
  • Piersici
  • Crucifere (inclusiv conopidă și broccoli)
  • Verdeturi (spanac, kale)
  • Sfeclă
  • Amidonoase (cartof, porumb, dovleac)
  • Ardei
  • Ciuperci
  • Ceapă
  • Morcovi
  • Ridichi
  • Fasole

Și în general, alimentele cu conținut bogat în proteine – sunt de cele mai multe ori fără gluten.
În orice caz, este necesară o atenție deosebită la etichete, întrucât numeroase produse pot conține condimente sau aditivi cu conținut de gluten, precum făină sau sos de soia.

Alimente bogate în proteine, fără gluten:

  • Fasole boabe
  • Linte
  • Mazăre
  • Alune
  • Nuci și semințe
  • Carne roșie (vită, porc, miel)
  • Carne de pasăre (pui, curcan)
  • Fructe de mare și pește
  • Produse din soia (tofu, edamame)

Lactatele sunt în general produse fără gluten, însă cele care conțin aditivi sau arome trebuie analizate întotdeauna cu atenție, întrucât pot conține agenți de îngroșare, amidon modificat, extract de malț.

Lactate fără gluten:

  • Brânză
  • Brânză cottage
  • Smântână
  • Iaurt

Produse lactate ce pot conține gluten:

  • Iaurt și lapte cu aromă
  • Sosuri de brânză și creme de brânză tartinabile
  • Inghețată

Grăsimi și uleiuri – acestea sunt în general produse fără gluten, dar uneori pot conține aditivi, deci necesită verificare.

Grasimi și uleiuri fără gluten:

  • Măsline și ulei de măsline
  • Avocado și ulei de avocado
  • Ulei de cocos
  • Uleiuri vegetale sau din semințe – precum uleiul de susan și uleiul de floarea soarelui

Grăsimi și uleiuri care necesită verificare:

  • Sprayurile de gătit
  • Uleiurile cu arome și condimenteSunt tipuri de băuturi pe care le poți savura fără grijă, întrucât nu conțin gluten.
    Însă alte băuturi sunt amestecate cu aditivi care conțin gluten. Unele băuturi alcoolice conțin orz, malț sau alte cereale cu conținut de gluten și ar trebui evitate dacă există intoleranță la gluten.Băuturi fără gluten:
  • Apă
  • Suc natural de fructe
  • Cafea
  • Ceai
  • Unele băuturi alcoolice, precum vinul.

În concluzie, dacă vrei să eviți glutenul, sunt numeroase alimente pe care le poți alege pentru a avea o alimentație echilibrată.

Majoritatea fructelor și legumelor, carnea și peștele, lactatele și brânzeturile, uleiurile și anumite cereale integrale nu conțin gluten.

Grâul, secara și orzul sunt cerealele care trebuie evitate.

Glutenul este deseori adăugat în anumite alimente procesate. Mai mult decât atât, anumite cereale pot fi contaminate cu gluten în funcție de locul de procesare.
Succesul în urmarea unei alimentații fără gluten este verificarea atentă a etichetelor, întrucât acesta se poate regăsi în alimente în care nu te aștepți. În orice caz, dacă se consumă în mare parte alimente proaspete, integrale și neprocesate, nu vor apărea probleme în a avea o alimentație fără gluten.