Te gândești să îți începi ziua cu o cafea fierbinte pentru un boost de energie? Nimic greșit în asta, dar dacă te gândești să adaugi lângă cafea un croissant în loc de mic dejun…atunci mai gândește -te odată!

Cel mai mare pericol al consumului de alimente care conțin zahăr este că acesta declansează în organism procesul de glicare.

Prin glicare se înțelege procesul prin care o moleculă de zahăr se lipește de proteinele din sânge, fără ca acest proces să fie mediat de o enzimă. Procesul este similar cu cel care face carnea să își schimbe culoarea devenind brună atunci când o gătim la foc.

Efectul vizibil mai rapid al acestui proces este apariția ridurilor premature. Zahărul intră în reacție cu colagenul și elastinul, două substanțe de care pielea are nevoie pentru a rămane elastică. Un alt efect negativ pe care îl are glicarea asupra pielii este faptul că măreste senzitivitatea acesteia la expunerea la soare. În concluzie abuzul de sucuri și bomboane dulci, prăjituri, plăcinte și alte produse de patiserie dar și de cartofi, paste, orez alb și făină alb îți va imbătrani chipul prematur, procesul fiind ireversibil.

Pe termen lung glicarea cauzată de consumul de dulce favorizează imbătranirea prematură inclusiv a organelor, dezvoltarea a diferite forme de cancer, boala Alzheimer, cataractă și pierderea vederii, boli cardiovasculare, disfuncții erectile, boli de rinichi și artrită.

În medie un european consumă aproximativ 30 de linguri de zahăr pe zi. Probabil sună ca o cantitate incredibil de mare și crezi că e foarte departe de cantitatea de zahăr pe care o consumi tu.  Câteva exemple pentru conținutul în linguri de zahăr a câteva dintre alimentele pe care le consumăm zi de zi:

-Două felii de pâine albă conțin trei linguri de zahăr

-Un bol de cereale cu lapte pentru micul-dejun conține aproximativ 3-5 linguri de zahăr

-O chiflă conține între 4-5 linguri de zahăr

-O jumătate de cană de fructe uscate conține aproximativ 4 linguri de zahăr

-O cană de suc din comerț conține aproximativ 7-9 linguri de zahăr

-O porție medie de inghetată conține pană în 2-3 linguri de zahăr

-Un pahar (200 ml) dintr-o băutură energizantă poate conține pană la 6-7 linguri de zahăr

 

Dacă ți-am atras atenția asupra cantității de zahăr pe care o consumi zilnic, îți las câteva întrebări ce îți vor veni in ajutor pentru a face o analiză a alimentației tale.

Pune acum pe hârtie toate mesele pe care le-ai luat ieri, inclusiv băuturile consumate. Cam câte linguri de zahăr ai consumat ? Care sunt alimentele cele mai bogate în zahăr pe care le-ai mâncat și în ce cantitate? Cum crezi că influentează cantitatea de zahăr pe care o mănanci zilnic felul în care arăti și în care te simți?â

 

Autor Valentin Vasile