Alimentele de natură vegetală conțin, pe lângă nutrienții care se găsesc în toate alimentele, două tipuri de compuși care nu se regăsesc în produsele de origine animală, precum antioxidanți (unele vitamine și minerale) și substanțe fitochimice cu proprietăți curative. Iată două motive în plus de a ne bucura de savoarea vegetalelor.  

Legumele și fructele au o valoare calorică mică și de aceea sunt recomandate persoanelor care vor să-și patreze silueta. Consumul regulat de legume și fructe în detrimetrul alimentelor bogate în zahăr și grăsimi saturate menține sănătatea organsimului, acest lucru se datorează și beneficiilor avute prin conținutul de vitamine și minerale.  

Dar cât de favorabile sunt legumele și fructele atunci când vine vorba de sănătatea generală?

Iată  3 beneficii ale consumului de vegetale:

Efect remineralizant

Nuca de cocos, migdalele și varza au efect remineralizant datorită continului bogat în minerale precum magneziu, calciu și fosfor.

Produse din nucă de cocos sau migdale le găsim întotdeauna în supermarket, reușind astfel să pregătim o masă gustoasă, dar și sănătoasă. Migdalele, pe lângă mineralele menționate, conțin și vitaminele B1, B6 și, mai presus de toate, vitamina E. Consumul regulat de migdale, menține sănătatea  sistemului nervos, ajută la diminuarea stării de stres , de oboseală și a depresiei.

Un alt aliment important, chiar din perioada greco-romană, este varza. Grecii foloseau această legumă ca aliment, dar cu timpul au descoperit și proprietățile medicinale ale acesteia. În prezent cunoaștem că varza are un conținut ridicat de vitamine, betacaroten (provitamina A) și vitamina C, iar dintre minerale regăsim un procent scăzut de sodiu (sare), dar un procent ridicat de potasiu, calciu, fosfor, fier, magneziu și în cantități remarcabile  sulf.

Efect antioxidant

Căpșunele, citricele și nucile au efect antioxidant și pot fi perfecte pentru o gustare. Acestea, pe lângă faptul că sunt puternic antioxidante, sunt și pline de vitamine.

Citricele, spre exemplu, conțin 4 antioxidanți puternici: vitamina C, betacarotenul (provitamina A), flavonoizii și acidul folic, iar consumul regulat al acestui grup de alimente și-a dovedit eficiența în îmbunătățirea digestiei, dar și a circulației sângelui.  

Capacitatea antioxidantă a capsunelor se datorează în principal conținutului lor de vitamina C, bioflavonoizi și antocianida (pigmenți vegetali ce dau culoare capsunelor). Datorită proprietăților sale ce influențează sănătatea și tot ce reprezintă prin aspect, gust și culoare, căpșuna a cucerit chiar și piața culturală, acesta având un muzeu în orașul Wepion din Belgia.

Consumul de nuci, în comparație cu cele menționate anterior, este asociat cu sănătatea creierului și a inimii, controlul greutății, fertilitatea masculină și diabetul. Nucile sunt și cele mai vechi alimente care cresc în copaci.

Efect antianemic

Spanacul și fisticul de asemenea nu trebuie să lipsească din bucătăria noastră, fiind necesare organismului datorită efectului antianemic.

Cu vreo 1700 de ani înainte de Hristos, fisticul era considerat unul dintre cele mai bune roade ale pământului, fiind foarte bogat în minerale (potasiu, magneziu, fosfor și calciu). Pe lângă aceste minerale, fisticul conține fier într-o  cantitate asemănătoare sau chiar mai mare decât cea găsită în linte, dar și oligoelemente valoroase, precum cupru, care facilitează absorbția și asimilarea fierului în organism.

Combinația fier-cupru produce un efect antianemic, ce este amplificat dacă este consumat împreună cu alimente bogate în vitamin C, precum spanacul.

Spanacul, alimentul preferat al faimosului marinar Popeye, conține jumătate din necesarul zilnic de vitamina C și 2,71 mg/100g de fier, o proporție mai mare decât cea care se regăsește în carne, însă este bogat și în vit A, acid folic și magneziu.

Sucul proaspăt de spanac este o modalitate eficientă de a consuma această legumă, mai ales în cazurile în care anemia este cauzată de deficitul de fier în organism, iar pentru extra energie, putere și savoare, vă recomand o salată din frunze de spanac, fistic și sfeclă roșie.

Din furnizarea de vitamine și minerale esențiale este clar că includerea legumelor în dietă ne conferă beneficii de care putem profita. Există mult mai multe legume despre care vom vorbi altă dată ce sunt, de asemenea, excelente pentru sănătate. Asigurându-ne un aport echilibrat de fructe și legume în dieta noastră ne menținem un stil de viață sănătos, tonic dar în același timp gustos și plin de culoare.

 

Autor Valentin Vasile