Ți s-a întâmplat să iei decizia de a urma un plan alimentar și să renunți după câteva zile? E clar – nu e deloc ușor și ai nevoie de motivație și de voință pentru a-ți atinge obiectivul. Însă dacă îți dorești cu adevărat, vei reuși să obții ceea ce ți-ai propus. Cel mai important este să faci primul pas și chiar dacă ai o abatere sau dacă nu vezi rezultatele atât de repede pe cât ți-ai fi dorit, să nu te descurajezi și să mergi înainte.

Este de mare ajutor să introduci în rutina ta zilnică obiceiuri sănătoase care să te ajute să menții stilul de viață sănătos. Iată câteva idei:

  1.  Prepară-ți mâncarea acasă

Chiar dacă semipreparatele sau mâncarea deja gătită par a te ajuta să economisești timp, pierzi din perspectivă calității. Majoritatea alimentelor semipreparate / gătite conțin substanțe care să potenteze gustul – fie aditivi, fie zahăr sau grăsimi procesate. Dacă gătești acasă, elimini acest risc, pentru că vei ști exact ce ingrediente ai adăugat. În plus, mâncarea va fi întotdeauna proaspătă, iar rețetele sănătoase nu sunt foarte complicate și nici nu au un timp lung de preparare. O salată, friptură la grătar, legume la abur sau o omletă – durează maxim 15 minute să le prepari.

  1.  Ține un jurnal alimentar

De multe ori tindem să subestimăm ceea ce mâncăm. Unele studii arată că putem subestima cu până la 50% cantitatea de mâncare pe care o consumăm într-o zi!

Dacă notezi ceea ce mănânci, fie într-o aplicație pe telefon, fie într-un jurnal pe hârtie, vei fi mult mai atent la ceea ce mănânci și mai ales la cantități. Deseori ne gândim că doar gustăm din anumite alimente, însă aceste ”gustări” pot adăuga multe calorii la meniul zilnic, fiind motivul pentru care nu reușim să slăbim deși avem senzația că respectăm planul alimentar.

  1.  Verifică etichetele și ingredientele produselor

Multe produse din magazine sunt promovate ca fiind dietetice, fără zahăr etc însă acest lucru nu înseamnă că sunt potrivite atunci când vrei să slăbești. Dacă nu conțin zahăr, pot avea îndulcitori nu tocmai sănătoși, cantități mari de carbohidrați sau grăsimi. Verifică întotdeauna eticheta și alege produse cu ingrediente cât mai puține și cât mai naturale.

  1.  Nu fugi de grăsimi

Vreme îndelungată au fost promovate dietele care nu conțin grăsime, însă o alimentație sănătoasă trebuie să includă toate grupele de nutrienți. Somonul, avocado sau oleaginoasele, consumate în cantități moderate, sunt alimente sănătoase, care pot face parte din planul tău alimentar; deși conțin grăsimi, ajută la senzația de sațietate și la scăderea poftei de dulce.

  1.  Planifică mesele

Dacă nu planifici mesele în avans, când îți va fi foame, nu te vei mai gândi la alimentația sănătoasă, ci vei alege ceva de care îți este poftă și îți va satisface rapid senzația de foame. Dacă ai o zi aglomerată, împachetează câteva gustări sănătoase – un fruct sau câteva nuci.

Chiar dacă ieși în oraș – limitează-te la un singur fel, renunță la desert și consultă meniul în avans pentru a regăsi cele mai sănătoase opțiuni. Înainte de a merge la o petrecere, ia o masă lejeră acasă, pentru a scăpa de tentația de a gusta tot ce se află în bufet 🙂

  1.  Verifică-ți starea de sănătate și ia suplimente dacă este necesar

Fă-ți analizele de rutină o dată pe an sau ori de câte ori îți recomandă medicul și dacă descoperi anumite carențe, medicul îți va recomanda suplimentele necesare.

  1.  Monitorizează progresul

Nu recomandăm să te cântărești în fiecare zi, ci o dată pe săptămână sau la 2 săptămâni. De asemenea, este foarte important să îți iei măsuratorile (talie, șolduri, braț, coapsă). Dacă după 2-3 săptămâni nu observi un progres, înseamnă că faci ceva greșit și trebuie să reevaluezi alimentația și programul de antrenament.

  1.  Nu te lăsa influențat de presiunea socială

Chiar dacă cei din jur te descurajează sau nu te susțin în demersul tău, cel mai important este obiectivul tău. Nu renunța și urmează-ți principiile de stil de viață sănătos. La final, te vei bucura de realizările tale, indiferent ce spun cei din jur.

  1.  Nu te răsplăti cu mâncare

Mâncarea are scopul de a-ți asigura energia și nutrienții de care ai nevoie să îți desfășori activitățile de zi cu zi și să îți menții corpul în stare optimă de funcționare. Sărbătorește-ți realizările altfel decât prin mâncare – o plimbare, un film, o vizită la cumpărături etc. Deși este un obicei des întâlnit, să te răsplătești prin alimente nesănătoase este dăunător atât pentru sănătate, cât și pentru obiectivul tău.

  1.  Setează-ți obiective realiste

Dacă alimentația ta conținea multe alimente nesănătoase sau dacă ai mai multe kilograme în plus față de greutatea de echilibru, setează-ți un obiectiv realist și nu te aștepta ca lucrurile să se schimbe în câteva zile. Pentru a implementa obiceiuri sănătoase este nevoie de timp. Gândește pe termen lung și propune-ți să îți schimbi stilul de viață pe termen nedeterminat, nu să ții o dietă strictă pe termen scurt, după care să revii la obiceiurile nesănătoase. Este important ca alimentația sănătoasă și programul de mișcare să devină normă, iar mesele la fast-food și deserturile să devină o excepție de care să te bucuri din când în când. Desigur, după atingerea obiectivului de slăbire, vei putea avea mai multe mese de confort dacă îți dorești să te menții.

Orice strategie vei alege, nu te descuraja, nu renunța și mergi înainte pentru a-ți atinge obiectivul.

Rezultatele nu vor întârzia să apără atât timp cât faci alegeri corecte privind alimentația și incluzi și o rutină de antrenament de 30 minute, de 2-3 ori pe săptămână.

Mult succes!